Biznes
– zapożyczenie z języka angielskiego (business), które oznacza działalność gospodarczą.
Szkoły biznesu, zakładane początkowo w USA kształcą kadrę kierowniczą. Można definiować biznes patrząc na przedmiot nauczania w tych szkołach. W ich programie zwykle znajdują się zajęcia z zarządzania, finansów, marketingu, IT, prawa, strategii, psychologii i ekonomii.
Etymologicznie słowo business wywodzi się z "busy" – zajęty, aktywny. W wymiarze społecznym bycie "zajętym" człowiekiem biznesu może oznaczać zaangażowanie w organizację procesu wytwarzania dóbr lub usług w celach komercyjnych.
W ekonomii dyscypliną kierowania biznesem, w Polsce częściej nazywaną zarządzaniem, określa się naukę społeczną o zarządzaniu ludźmi i organizacji w celu produktywnego osiągania celów firm, w tym realizacji zysku dla właścicieli. Biznes może być też rozumiany jako synonim przedsiębiorczości.
Biznes w dyscyplinie strategii rozumiany jest jako spójny obszar działalności gospodarczej, często w ramach większej firmy.
Mówi się o strategicznych jednostkach biznesowych (SBU's) – samodzielnych jednostkach analizy i działań zarządczych w ramach złożonych firm.
Mówimy o kulturze biznesu rozumiejąc przez to zbiór zasad, którymi kierują się przedsiębiorcy uczestniczący w procesie wymiany gospodarczej. Pytamy "na czym polega twój biznes?" doszukując się sensu, natury i podstawowych zasad w prowadzeniu działalności gospodarczej przynoszącej zyski. Koniunkturę biznesu analizuje się pod względem cykli koniunkturalnych (ang. business cycles).
Biznes miewa w Polsce znaczenie pejoratywne, w wypadku szeregu przedsięwzięć określenia businessman, businesswoman używa się żartobliwe. Po 1989 roku wiele instytucji używa określenia biznes, np. Polska Rada Biznesu.
Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter


Ciekawie przedstawione spojrzenie na biznes pokazuje, że organizacja, planowanie i dbałość o szczegóły są kluczowe, podobnie jak w ogrodzie, gdzie przemyślane działania decydują o efekcie końcowym. W kontekście samochodu te zasady też mają znaczenie – dobrze dobrane akcesoria, takie jak dywaniki dopasowane do konkretnego auta, wpływają na komfort i praktyczność codziennego użytkowania. Na przykład w ofercie FroGum znajdziemy produkty, które dzięki idealnemu dopasowaniu ułatwiają utrzymanie porządku i chronią wnętrze auta, co jest tak samo ważne, jak dbałość o detale w prowadzeniu biznesu.
OdpowiedzUsuń